onsdag 2. november 2011

Alfabetbilde

De fleste med småbarn i huset har sannsynligvis massevis
av små kunstverk som er laget av «stryke-perler» (Hama perler).
En høst hang vi kunstverkene tett i tett i et stort vindu,
og ungene syntes det var kjempe stas!
Jeg håpet derfor at jeg skulle finne en måte å vise fram perlearbeidene på
som gjorde det litt mer stas for de voksne også...

Da datteren vår begynte å perle bokstaver i alle slags former
dukket denne ideen med bokstavbilde opp.


Du trenger:
Perler
Perlebrett
Strykejern
Papir/kartong
Dobbeltsidig tape/lim (jeg brukte Pritt’s dobbeltsidige tape,
som er beregnet til å lime inn bilder med)
Ramme



Slik gjør du:
Lag bokstavene i de formene og fargene dere ønsker
Kutt til et ark/kartong som passer akkurat inni rammen
Plasser bokstavene utover slik dere ønsker å ha de
Lim bokstavene fast, en og en
Fest bildet inni rammen


Tips:
Bruk en ramme som er ganske dyp, slik at du får plass til bokstavene
uten at det buler utenfor rammen på baksiden (bildet vil da henge finere på veggen).
Jeg brukte en Ribba ramme fra IKEA (30 x 40 cm).

Dette blir årets julegave fra storesøster til lillebror,
...like stor stas for begge to!

Siril for LidenSkapelse

19 kommentarer:

cam sa...

så genialt!:)

Frk.Virrum sa...

..genialt, ja!!
Og dekorativt!

krajamaria sa...

Fränt och fint! Jätte rolig idé! :)

Banebakken sa...

SÅ HERLIG!! Bokmerker under "Barnerommet" :)

Min Lykke sa...

Så gøy, fint og kreativt! Herlig tips!:)
Klem fra Kristin

Marit sa...

Morsomt og veldig dekorativt. Nå fikk jeg lyst til å perle :)

63 grader nord sa...

Stilig! Skikkelig god idè :0)

Ha en fin kveld!

Noatunfrua sa...

For en god ide!! takk for tips :)

Anneli sa...

Kjempeflott idè! Man blir jo nokså lei av alle perleting som ligger å slenger..
En annen idè med perler er å putte de i stekeovnen! Jepp, du leste riktig ;) Smør en skål/krukke (som tåler varme) med matolje på innsiden og legg perlene i bunnen og oppover langs sidene, sett i stekeovnen på ca 130 grader til perlene smelter litt sammen. Ta ut og avkjøl litt. Perleskålen er lett å ta ut pga matoljen :)
Idèen er hentet fra Panduro Hobby.

AvMeg sa...

Så fin den ble -det er så koselig når de små kan lage noe til de enda mindre :-)
(Fint når bokstavene var ulike i størrelse også!)

Desirée sa...

Så fint!! Vi har jo en milliard pærler som bare ligger og støver i en skuff.
Bare og sette i gang :)

Spire sa...

Super idé! -Og lærerik for barna! :)
LenaE

Janne sa...

Dette var en knallidè! Har lett etter en bokstavplakat til 5-åringen, men ikke funnet noen jeg har likt godt nok. Men denne var både morsom og fin, og når den er laget selv er det jo ekstra stas! Fine gaver også:)

Inger-Lise sa...

For en fin ide, og så flott det ble! :)
Takk for tipset.

Min lille interiør og hverdags dagbok sa...

Stilig, veldig dekorativt og fine farger :)
-Beate-

Åshild sa...

Jeg blir så glad når jeg ved en tilfeldighet kommer inn på ny blogg og oppdager noe som jeg absolutt vil gjøre selv. Så om noen år håper jeg at jeg kan sitte sammen med barnebarn i passe alder og lage dette.

Boselade sa...

Super ide!
Dejlig blog du har :-)

yanmaneee sa...

kyrie irving shoes
michael kors outlet online
retro jordans
nike air max 90
balenciaga
goyard tote
nike kd 12
lebron 15
salvatore ferragamo belt
vapormax

Anonym sa...

chrome hearts outlet
fear of god essentials
golden goose outlet storet
fear of god essentials
kobe shoes
off white shoes
hermes birkin
jordan shoes
curry shoes
hermes birkin outlet