tirsdag 20. september 2011

Forny en gammel lampeskjerm!


Gamle lampeskjermer finnes i haugevis på Fretex og andre bruktbutikker. Og det er faktisk mye spennende å lage av dem, slik at de blir spesielle og fine.

Jeg såg en dyr designerlampe i ett blad, som var sååå lekker! Men den kostet jo veldig mye, så den var ikke aktuell å kjøpe.

Så fikk jeg en ide; jeg lager den selv!

Prinsippet var enkelt; lampeskjer med tynt stoff rundt og en knute under.

Fremgangsmåte:

Jeg kjøpte en gammel lampeskjerm på Fretex, rev av alt det gamle stoffet og alle frynsene.


På Clas Ohlson kjøpte jeg en lampeledning og en stor lyspære (lignende Nud-lampene).
Åhléns hadde salg, så der kjøpte jeg en hvit gardin i tynt, tynt stoff.

Gardinen hadde sløyfebånd til å feste på gardinstangen, så de knyttet jeg bare på toppen av lampen slik at den hang fast. Evt kan man bruke lim, eller sy noen små sting.



Deretter laget jeg en knute under, slik som designerlampen hadde. ;)



Det finnes sikkert mange måter å gjøre det på , prøv deg frem!


Lykke til!


5 kommentarer:

Hege sa...

utrolig stilig!! godt kommet på

Katrine Anita sa...

Enkelt og smart! Jeg liker slike løsninger!

Sommerjenten sa...

Kjempesilig Silje! Har sett en dyr slik lmpe ja, og den var jo genial å lage selv. Takk for bra tips! :)

fryd&forandring sa...

Å, takk for inspirasjon! En ny idé er født i hodet mitt!!

EllenSand sa...

Artig!
Ellers vil jeg tipse om bloggen til Beate: Det skapte grann. Hun er utrolig kreativ og har blant annet redesignet par gamle lamper.
http://detskaptegrann.blogspot.com/search/label/lampe
Hun har også lidenskapt en gammel bilderamme på en utrolig smart og kreativ måte:
http://detskaptegrann.blogspot.com/2011/08/uten-glass-men-i-ramme.html
Ellen :)