fredag 29. juli 2011

DIY eller LDS?

DIY - do it yourself er blitt et internasjonalt begrep innen interiørbloggverdenen.
Hvorfor ikke bruke en norsk betegnelse på dette?
LDS - lag det selv. Eller GDS - gjør det selv. Kanskje LDS egner seg bedre siden det er snakk om å lage noe.
Allikevel er det greit å bruke DIY siden det er mer innarbeidet, og folk flest vet hva det dreier seg om.

Bildet er lånt av Cathrines hjerterom.
De har laget en fontvegg med behandlet panel, vakkert!

Denne bloggen er ganske ny, det er fortsatt lov å gjøre små grep.
Hva med å ha en logo som inneholder LDS?
Er det et begrep vi bør innføre?

Hva er ditt synspunkt?


LidenSkapelse

10 kommentarer:

the Folding chair sa...

Hm - kan hende det bare er meg, men LDS leste jeg først som LSD... ;P Synes DIY er helt greit, de fleste forstår hva det betyr. Men det kunne gjerne stått "lag det selv" under logoen, og allikevel diy på fanene?

Kult initiativ uansett navn :)

God helg!

Unknown sa...

Ja, det er sant som du sier Mari Ann, kanskje ha med begge deler på en måte??

Åpent^hus sa...

jeg er, som du vet, stor fan av norske ord på ting.
synes det er fint at vi bruker fantasien og er litt bevisst på hvilke ord vi velger.

DIY er fin som forkortelse.
LDS kan bli det, hvis man bestemmer seg for det! :)

Ellers er GDS faktisk godt innarbeida i mitt hode, allerede. kanskje fordi jeg har brukt det ei stund? :)

http://apenthus.blogspot.com/2009/10/gds-bildeteppe.html

blir veldig glad hvis dere velger norske ord i alle fall.
og forkortelsen, ja den kan sagt læres.

(Lurer faktisk på om jeg var den første til å si Blogglotteri i stedet for give-away)
Over tid skjønner vi hva det gjelder.

lykke til med bloggen.
jeg vil gjerne være med! :)

hilsen stalker 2

Supersnuppa sa...

Da jeg studerte ved NTNU for noen år siden sa en klok professor til oss at norsk er det beste arbeidsspråket for oss nordmenn. Vi trenger ikke engelsk. Og det var i statsvitenskap...

Som norsklærer er jeg fan av norske ord. Derav ordet fan... Tilhenger av norske ord. Blogglotteri og LDS er finfine begreper!
Selv om giveaway og DIY er veldig innarbeidet:)

Liker denne bloggen, Mrs. Hardy! Inspirerende å samle alls LDS'er på et sted!

Unknown sa...

Supert med en norsk forkortelse, men er litt enig med Mari Ann, jeg leste det LDS som LSD med en gang... :))
Men er nok noe vi blir vant til;)

Digger siden!

Klem Line

Trådsnella sa...

Jeg leste også LSD med en gan! Liker godt det allerede innarbeidete DIY begrepet!

Meine Dinge Franka sa...

What a wonderful wall!
Good night!
Franka

the Folding chair sa...

Hei,
skrev en kommentar tidligere i dag, men den er visst forsvunnet i systemet ;)

Hva med Skap det selv (SDS) - som et lite ordspill på bloggtittelen? :)

Unknown sa...

God ide!

Åpent^hus sa...

marianns forslag var kjempefint!
SDS! ja! :)